Przedstawiamy kilka porad objaśniających, jak korzystać z naszego Biuletyny Informacji Publicznej.
Instrukcja korzystania z Biuletynu
Biuletyn Informacji Publicznej (w skrócie BIP) to publikator teleinformatyczny służący powszechnemu udostępnianiu informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci Internet.
Nawigacja
Nawigacja po stronach Biuletynu Informacji Publicznej PCPR odbywa się poprzez menu przedmiotowe (po prawej stronie ekranu) podzielone na działy ogólne.
Przejście na stronę główną Biuletynu Informacji Publicznej (www.bip.gov.pl prowadzoną przez ministerstwo właściwe do spraw informatyzacji) możliwe jest poprzez kliknięcie znaku BIP w prawej górnej części ekranu.
Z każdej podstrony Biuletynu Przykładowej Instytucji możliwe jest przejście na dowolną stronę główną witryny za pomocą odnośników w menu górnym..
Treści informacji publicznej są redagowane za pomocą:
- tekstu
- załączników w postaci plików do pobrania
- zdjęć oraz grafiki
Aby wyświetlić treść informacji publicznej na podstronie - należy kliknąć na wybranej pozycji menu lub, w przypadku wystąpienia wielu podstron, wybrać jedną z wyświetlonej listy.
Na treść podstrony składają się:
- nagłówek informujący w skrócie o jej zawartości,
- nazwę działu i podstrony w menu,
- informacja o redaktorze tworzącym oraz publikującym treść wraz z informacją o czasie jej wytworzenia i opublikowania,
- treść zasadnicza w postaci tekstu wraz ze zdjęciami, ewentualne załączniki w formie plików,
- rejestr zmian zawartości podstrony (jeśli zmiana nastąpiła) - informujący o tym jakich dokonano poprawek w jej treści lub o jakie informacje została uzupełniona (rejestr zmian pozwala na zapamiętanie wcześniejszych wersji dokumentu wraz z załącznikami - dostęp do nich uzyskuje się po kliknięciu Dziennik zmian)
- informacja o liczbie odsłon podstrony.
Wyszukiwarka
W górnej części po prawej stronie ekranu dostępny jest formularz wyszukiwarki informacji. Przeszukuje ona informacje zamieszczone bezpośrednio na stronach internetowych. Domyślne wyszukiwarka przeszukuje całą witrynę i znajduje materiały zawierające wszystkie wpisane słowa. Na stronie wyników wyszukiwania udostępniany jest rozbudowany formularz wyszukiwarki, w którym można sprecyzować kryteria wyszukiwania, polecając wyszukanie materiałów zawierających:
wszystkie wpisane słowa,
wszystkie wpisane słowa bądź
wszystkie wpisane słowa bądź
którekolwiek z wpisanych słów
frazy dokładnie dopasowane do wpisanej
na wszystkich stronach witryny bądź w wybranych typach zasobów
Opis pozycji menu górnego oraz jego części:
- POMOC – zawiera informacje na temat obsługi tej witryny,
- STRONA GŁÓWNA PCPR – odnośnik do oficjalnej strony Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Strzelcach Opolskich,
- BIP.GOV.PL - odnośnik do strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej prowadzonej przez MSWiA.
- SZUKAJ – moduł wyszukiwarki informacji na stronie BIP,
Elementy strony
Na każdej stronie BIP znajdują się następujące elementy:
menu przedmiotowe menu po prawej stronie,
tytuł strony,
ścieżka informująca użytkownika o miejscu, w którym aktualnie przegląda informacje (np. BIP / Zamówienia publiczne),
przycisk „Drukuj” w formie graficznej,
przycisk „Powiadom znajomego” w formie graficznej,
treść strony z odsyłaczami do innych stron,
informacje o osobach odpowiedzialnych za udostępnienie informacji oraz datach utworzenia, udostępnienia i modyfikacji (informacja o redaktorach nie jest wyświetlana na stronach zbiorczych, tj. takich, które automatycznie generują zawartość korzystając z danych zamieszczonych na innych stronach),
licznik odwiedzin strony (odsłon)
Podstawowe informacje - po kliknięciu wracamy do głównej strony biuletynu,
Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek - zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 roku - wzór wniosku w załącznikach.